Drie generaties in het iconische Spa Francorchamps

Drie generaties in het iconische Spa Francorchamps

Porsche Classic - Carrera GT - Taycan Turbo

Wat is er aangenamer dan drie modellen tegelijk op de wegen van de Belgische Ardennen aan te treffen: de 911 Carrera, de Carrera GT en de Taycan. Laten we eens in de geschiedenis van de Carrera GT duiken: Drie generaties in het iconische Spa Francorchamps : Porsche classic – Carerra GT – Taycan Turbo

Porsche classic gevolgd door de iconische Porsche Carrera GT en de toekomst, de Porsche Taycan.

Porsche Carrera GT : een apart verhaal

EEN APART VERHAAL

Het begon allemaal amper enkele dagen voor de opening van het Parijse autosalon van 2000. De hele internationale automobielpers werd door Porsche uitgenodigd op het voorplein van het Louvre, op donderdag 28 september om 6 uur ‘s morgens, slechts enkele uren voor de opening van het salon voor de journalisten! Het geheim was zo goed bewaard dat niemand enig idee had van wat er gepresenteerd zou worden. Om 6.15 uur, na de vertoning van twee presentatievideo’s in de vergaderzaal van het Louvre, waarvan er een de nacht voordien nog in de regen in de straten van Parijs was opgenomen, arriveerde hij over de weg, in het donker, voor een publiek van stomverbaasde journalisten. Hij: dat was de Carrera GT. Of liever, het prototype als voorbode van een toekomstig productiemodel. Aan het stuur: de grote Walter Röhrl himself. Voordat het publiek goed en wel besefte wat er gebeurde, was de prachtige bolide alweer in de duisternis verdwenen. Een paar uur later stond de auto trots te pronken op de overvolle Porsche-stand. Al snel werd besloten om hem in productie te nemen. Pas in maart 2003, op de autosalon van Genève, werd de definitieve versie aan het publiek onthuld. Goed nieuws: hij week maar weinig af van het prototype waaraan hij was ontsproten. Wie heel goed oplette, kon de extra lichten opmerken, achteraan aan weerszijden van de uitlaten én vooraan. Onder de motorkap, centraal achterin, lag een nagelnieuwe V10 van 5,7 liter met 612 pk bij 8.000 t/m. Een motor geboren voor de autosport …

COMPETITIEGENEN

Het prototype had een cilinderinhoud van 5,5 liter en een vermogen van 558 pk. De productieversie werd dus opgevoerd tot 5,7 liter en 612 pk. Het koppel bedraagt 590 Nm bij 5.750 t/m. De V10, een unieke architectuur voor een productie-Porsche, vormt een hoek van 68° en weegt slechts 214 kg dankzij het zeer uitgebreide gebruik van lichte metaallegeringen. Droog carter, vier kleppen per cilinder, titanium drijfstangen, Variocam: op technologisch vlak werden kosten noch moeite gespaard. De handgeschakelde 6-versnellingsbak heeft een bijzonder zwaar te bedienen keramische enkelmassavliegwiel met kleine diameter. Alles aan deze tweezits roadster ruikt naar de competitie. Zijn chassis is volledig gemaakt van CFRP: een combinatie van composietmateriaal en carbon. Het weegt amper 100 kg. Het koetswerk, met uitzondering van de aluminium motorkap, is gemaakt van carbon, een materiaal dat ook werd gebruikt voor de vlakke bodem. Wat de ophanging betreft, kon de Carrera GT profiteren van het werk dat was gedaan op de 911 GT1-racewagen. Voor- en achteras met dubbele driehoeken, veer-dempercombinaties geactiveerd door duwstangen van speciaal staal en overbrengingshefboom, ophangingsarmen van geperst aluminium die rechtstreeks op het chassis zijn geschroefd, keramische remmen, magnesium velgen met centrale moer (blauw rechts, rood links), banden speciaal ontwikkeld door Michelin: onder de supercarlook van de Carrera GT schuilt wel degelijk een racewagen die is aangepast voor de openbare weg.